STEM-освіта: досліди

школа онлайн: потрібно дещо змінити формат уроку

STEM-освіта онлайн стала реальністю цьогорічної весни. Деякі предмети відносно легко вдалося адаптувати до онлайну, наприклад, математику. А от проводити експерименти онлайн виявилося складно.

Досліди в ШМ

Коли з’явилася школа мрійників, то з перших днів навчання в ній зявився і предмет “Досліди”.  Саме на цьому уроці невгамовні та непосидючі діти перевтілювалися на уважних та старанних. Це дуже надихало)

В ШМ досліди починаються з першого класу. Ми робимо багато наукових іграшок, експериментів. Головний принцип – кожна дитина робить експеримент або іграшку сама. Вчитель допомагає, підтримує. 

І ось трапився карантин. Це був серйозний виклик – як проводити експерименти  онлайн? Допомогти фізично, якщо у дитини щось не виходить, неможливо. Чим менше учні, тим важче їм опанувати негативні емоції, якщо щось не виходить. Складно перейти до конструктивної моделі поведінки: “Спробую ще раз!”, і урок може перетворитися на справжнє випробування для того, кому не вдалося вправно щось відрізати або зігнути.

А ще це виклик і для батьків – їм потрібно зібрати матеріали та інструменти перед уроком. Я вдячна всім батькам-мрійникам, що вони знаходили все, що потрібно, іноді, прямо під час уроку. 

Отже, онлайн формат диктує зміну формату уроку:
1. Експеримент має бути нескладним, щоб дитина змогла зробити його сама.

2. Витратні матеріали та інструменти мають бути дуже простими, такими, що їх легко знайти вдома або в супермаркеті. А якщо це щось, що потрібно докупити, тоді список варто вивісити заздалегідь.

3. Потрібно підготувати багато фото та відео матеріалів, щоб демонструвати під час уроку. Причому матеріали мають бути невеликого об‘єму, щоб вони без затримок передавалися на екрани дітям.

4. Дуже полегшує проведення уроку цікава історія, наукова або інженерна загадка, яка супроводжується фотографіями та короткими відео.

Ідеї уроків онлайн

Нижче я коротко опишу ідеї уроків, які я проводила під час карантину:

1. Мости.

Мости робили з паперу. Береги були з книг. Вантажопідйомність вимірювали за допомогою монет. Папір можна було різати, згинати. Не можна було використовувати клей, скотч тощо. В теоретичній частині познайомились з різновидами мостів. Спостерігали розвиток мостобудівництва від простої дошки до складних аркових, фермових та підвісних мостів.

2. Хмари та передбачення погоди.

Виявляється, що дощові хмари можуть бути вище за Еверест. А що всередині грозової хмари? Які найпоширеніші види хмар? А яку погоду вони віщують? Створювали книжку для спостережень за хмарами, вирішували задачки по передбаченню погоди.

3. Вітри та вітростійкий будинок.

Пильові бурі, тропічні циклони, торнадо – ці всі явища супроводжуються сильним вітром. Як побудувати будинок так, щоб він був вітростійким? Будували вітростійкий будинок з паперу. Вітер створювали власними легенями). Цікаво , що цей урок припав якраз на той час, коли Києвом прокотилася пильова буря.

4. Гори, та як камені поводять себе в горах.

Чи будуть гори існувати завжди? Чому камені руйнуються? За допомогою кубиків цукру (або крихкого печива) та харчового контейнера моделювали поведінку каменів в горах. Ми старанно струшували контейнери із цукром та спостерігати за перевтіленнями. Аналогічні процеси відбуваються і з каменями, тільки в іншому масштабі часу.

5. Енергія

Вийшов цілий цикл на три заняття для шестикласників. Ми говорили і про американські гірки, і про ланцюгові реакції. З’ясовували, що таке енергія. Чи енергія від їжі це одне й те ж саме, що енергія від бензину? Будували свої американські гірки та ланцюгові реакції.

6. Парашут

В цьому досліді використовуються прості речі – пакет та нитки. Від дітей потрібна наполегливість, адже доводиться приклеювати нитки скотчем до купола парашута,  а це не всім просто зробити. Ще складність – підібрати достатньо легку іграшку-парашутиста, що дозволило б парашуту красиво спускатися з висоти. Другокласникам в цьому експерименті знадобилася допомога батьків.

В підготовці мене надихаав сайт https://mysteryscience.com/. Тут дуже цікаво побудовані уроки – спочатку якась загадка, запитання, а потім, по ходу справи, на це запитання знаходиться відповідь. Експерименти нескладні та цікаві. Щиро рекомендую як для онлайн, так і для оффлайн уроків.