Альтернативна школа мрійників

Ми – спільнота батьків, які взяли на себе відповідальність за освіту власних дітей. Нас об’єднують два моменти: незадоволеність державною системою освіти та спільне бачення мети, завдань і методів освіти. 

“Школу мрійників” у 2012 році створила мама і викладачка Ірина Осіпова (як це було, читайте у статті “Освіта може бути інакшою”). Згодом до проекту долучилися інші батьки зі спільними цінностями у вихованні та навчанні своїх дітей. Для цього ми перевели дітей на домашню форму навчання, яка існує в Україні на рівні з іншими формами, та власноруч організовуємо навчальний процес.  Спільними зусиллями винаймаємо приміщення, запрошуємо вчителів і часто самі беремо участь у навчанні та дозвіллі учнів. 

У навчальному процесі ми все ж орієнтуємось на державні програми, адже діти обов’язково складають атестації і підтверджують свій освітній рівень перед державою. Але, зрештою, ми є неформальним об’єднанням, мета якого – допомога батькам в організації домашнього навчання (хоумскулінгу). Тому ми називаємо себе “Центр підтримки хоумскулерів” або  “Альтернативна школа”. 

Чому ми “Школа мрійників”?

На початку існування школи, яку облаштувала Ірина Осіпова спершу у себе вдома, наш простір звався “домашня школа”. Але згодом домашніх шкіл у Києві з’являлося все більше, і ми мали отримати свою неповторну назву. До пошуку ідей були долучені всі причетні: вчителі, батьки і, звісно, учні школи. Ми мали довгий перелік варіантів, агітацію та голосування. Так отримали три назви-лідери перегонів. У другому турі голосування перемогу отримала “Школа мрійників”. Автором назви був учень третього класу, і ми особливо пишаємося цим фактом. Наш освітній простір створений для дітей і названий теж дітьми!

Орієнтуємось на потреби дитини

Наше прагнення – досягти якісного навчального процесу, зберігаючи неповторний чар дитинства.

Ми віримо, що основою для появи пізнавального інтересу і творчого розвитку є задоволення базових психологічних і фізіологічних потреб дитини. Тому комфорт і безпека, вчасне харчування та достатній простір для гри і творчості надзвичайно важливі для нас. 

Щоб почуватися комфортно необхідні безумовне прийняття, безоцінне ставлення, повага до особистих меж. Це наші базові цінності.

Ми любимо дитинство в усіх його проявах і часто залучаємо гру у викладання. Також залишаємо час для вільної гри та творчості – у школі є для цього багато підручних матеріалів, якими діти можуть користуватися на перервах.

Діти мають певні фізіологічні особливості. Багато хто з них непосидючий, рухливий, тож навчальний процес побудований таким чином, щоб заняття за партами чергувалися із можливістю повалятися на матах, рухливими іграми. Також із повагою ставимося до дітей, яким потрібно більше спокою та часу на зосередження. Тож ми ніколи не примушуємо дітей грати або творити.

shkola-mriynykiv-urok-malyuvannia

Свобода й особисті межі кожного, здорове спілкування

Одна з ключових цінностей школи – повага до особистих кордонів. Тому разом із дітьми ми вчимося здорового спілкування, тренуємося відчувати й оберігати особистий простір – свій та іншого. Зокрема, ми виділили час для дружнього обміну новинами та думками у колі однокласників – наші «привіталки» (читайте статтю “Привіталки – місце дружньої зустрічі”). На початку дня діти разом із помічницею вчителя спілкуються про те, що вважають важливим, зручно вмостившись на матах і пуфах. 

Відкритість і зворотній зв’язок

Шкільне життя – прозоре та відкрите. Батьки можуть дізнатися про все, що їх цікавить, обговорити свої питання з учителем або помічником та за потреби вплинути на процеси, що відбуваються у школі. За домовленістю із учителем, батьки можуть бути присутніми на уроці.  У кінці навчального дня помічниця дає зворотній зв’язок батькам, як пройшов день. Щотижня ми публікуємо у фейсбуці дайджест про те, що відбувалося на уроках. Двічі на рік кожен учитель спілкується із батьками про їхню дитину наодинці.

Дисципліна як усвідомлена допомога, а не покарання

Діти мають право бути не зручними, а щасливими і реалізованими. Тож дисципліна покликана допомогати розвиватись, а не обмежувати чи карати. Дитина буде, не втрачаючи себе, слухатись лише того, кому довіряє і поруч із ким почувається у безпеці. Тому разом із дітьми ми створили і обговорили перелік Шкільних Правил. Усі вони орієнтовані на турботу про особисті межі, психологічну та фізичну безпеку. Тим, хто їх не дотримується, після кількох попереджень не дозволяють відвідувати школу протягом одного дня. І це, власне, єдине покарання, яке існує в нашій школі. Так, це працює, бо діти люблять бути у школі! Тому покарання застосовувалось лише раз, після чого учениця ставилася до шкільних правил значно уважніше.

Кожна людина унікальна

І дитина – не виняток. У кожного свій темп розвитку, свої особливості сприйняття, свій темперамент, свої таланти. Ми поважаємо особливості кожного і прагнемо застосовувати індивідуальний підхід до дитини. Тому в школі невеликі класи та свобода вчителя у плануванні уроків, виборі методів викладання. 

Не результат, а процес

У “Школі мрійників” немає оцінок. Ми не віримо у мотиваційну силу оцінювання. Часто заробляння балів, аби бути кращим для вчителів, друзів і батьків, навпаки вбиває пізнавальну активність, стимулює догоджання іншим на шкоду власному розвиткові, зверхність або навпаки знецінення своїх здібностей.  Ми віримо, що справжня мотивація до навчання – це інтерес і насолода від процесу, радість від здобутих результатів. Наші діти отримують оцінки лише під час державних атестацій. Ми прагнемо допомогти дитині стати свідомою і незалежною від суб’єктивної зовнішньої думки протягом свого навчання. Можна сказати, що головним результатом ми вважаємо справді наповнений, змістовний процес навчання, в якому ми разом розкриваємо свої здібності, пізнаємо себе, іншого і навколишній світ, вчимося спілкуватися, досліджувати, творити.